bloghead

donderdag 9 juli 2015

Yosemite, dag 1

Na een zalige nachtrust in onze onvoorziene slaapplaats, trokken we verder naar onze uiteindelijke slaapplaats, de b&b highland house. Dat highland mag je letterlijk nemen, want de b&b ligt tegen een bergwand aan, dus weer met een gravelbaantje erheen. Maar deze keer wisten we wel waar we uitkwamen, dus geen probleem.

Nadat we onze bagage gelost hadden, reden we richting het park Yosemite National Park, het allereerste nationale park dat we vijf jaar geleden, op onze eerste Amerika-reis, bezochten. Het was een blij weerzien met een oude geliefde.

Jammergenoeg is de Mariposa-grove van Giant Sequoia's al gesloten. Ik had gehoopt dat de werken nog niet gestart zouden zijn, maar helaas pindakaas. Dus besloten we eerst maar om richting Glacier Point te rijden. Onderweg naar de Glacier Road kom je voorbij Tunnel View. We vonden nog een plaatsje op de parking, maar wat was het hier druk zeg. Precies of ze hadden een blikje Japjes opengetrokken.

Het is wel met recht en rede dat het hier zo druk is, want vanop deze parkeerplaats heb je een prachtig zicht op de Yosemite Valley. Het is een zicht dat op heel veel postkaartjes wordt gebruikt. Links op de foto, de steile wand, is de Capitan, die Tom Waes ooit eens beklommen heeft. In het midden in de verte zie je Half Dome, rechts zie je de Three Brothers, genoemd naar de drie zonen van het indianenstamhoofd die hier verdreven werd. Normaal kun je hier ook de Bridalveil Falls zien, maar die staan bijna droog. Overal onderweg zagen we al waarschuwingen voor brandgevaar, Californiä kende een hele droge winter en momenteel een grote droogte.

Ook de duim vond het dik oké!

Na Tunnel View reden we de Glacier Road op. Deze weg slingert helemaal omhoog tot Glacier Point, waar je een zicht hebt op de vallei en de rest van Yosemite. Voor we aan Glacier Point kwamen, stopten we eerst aan Washburn Point, een uitzichtpunt net onder Glacier Point, waarvandaan je de Panorama Trail ziet lopen. Deze trail loopt vanaf Glacier Point tot in de valley, en hebben wij vijf jaar geleden gewandeld.

In de verte zie je de Vernal Falls en de Nevada Falls. Je hebt ook een mooi zicht op Half Dome.

Voor het grote wild te spotten, moet je niet persé naar Yosemite komen. Maar als je graag eens squirrels op de foto zet, dan zit je hier goed. Overal vind je die kleine koddige beestjes.

Mooi zicht op Half Dome, een monoliet die het landschap domineert.

Een zicht op de Vernal Falls.

Nog wat wildlife dat gewillig op de foto gaat:

We reden verder tot helemaal aan Glacier Point. Ook hier was het heel druk, maar we vonden toch een plaatsje op de parking. We wandelden naar Glacier Point en hadden daar uitzicht op de Yosemite Falls, de Upper en de Lower. Die zijn gelukkig nog niet drooggevallen, wat gezien de omstandigheden best verrassend is.

Ook hier weer eekhoorntjes die graag willen socializen, zeker als er eten in het spel is, maar wij zijn ondertussen goed opgekweekt door de Nationale Parken, no food for you. Eentje wou precies eens kijken of een hapje mamsie lekker zou zijn.

Na uitgebreid van het uitzicht genoten te hebben, reden we via de zelfde weg terug naar de vallei. We stopten bij de parking voor de trail naar de Bridalveil Falls. Dit is eigenlijk geen echte trail, want is maar een paar honderd meter lang (beetje venijnige meters, maar kom). Vanop de parking zagen we dat er heel weinig water naar beneden kwam, maar we namen toch het risico en wandelden naar de voet van de waterval. Daar aangekomen waren we wat ontgoocheld, want er was inderdaad weinig waterval te zien. Vijf jaar geleden waren we hier omstreeks dezelfde tijd en was er toch nog en mooie waterval te zien.

Even een foto van vijf jaar terug erbijgehaald om het verschil te tonen:

Het werd te laat om nog naar het visitorcenter te rijden om mijn stempeltjes op te halen, dus reden we op ons gemakje de valley-loop en stopten nog even voor een paar landschapsfoto's. De dreigende wolken en de zon gaven mooie plaatjes.