bloghead

dinsdag 7 juli 2015

dag 1: van San Francisco naar Lassen Volcanic NP

Vandaag een eerste echte rijdag op het programma. Vandaag gaan we van San Francisco naar Lassen Volcanic NP. Op het programma vandaag de Golden Gate Bridge. Voor de rest laten we San Francisco links (eigenlijk rechts) liggen. Niet dat het geen prachtige stad is, nog steeds heel hoog op mijn lijstje, maar we hebben ze reeds twee maal eerder bezocht en deze keer hadden we geen zin om onze reis te beginnen in een grote stad.

Ons hotel ligt op een boogscheut van de internationale luchthaven en dat is voor de mamsie de ideale locatie om van vliegerkes te kijken. Ook ik neem vlug wat foto's van de landende toestellen. We logeerden in de Vagabond Inn en genieten 's morgens van een heel uitgebreid ontbijt.

We rijden richting Golden Gate als de mamsie plots een gigantische begraafplaats spot naast de weg. Ik neem de volgende afslag en we gaan op zoek naar de ingang. Het is zoals ik reeds zei gigantisch, dus het duurt even tegen dat we de ingang vinden. Dit is een militaire begraafplaats die sinds 1945 in gebruik is. Hier worden alle veteranen uit de regio die dat wensen begraven. Hier vind je dus geen gesneuvelden uit WO1 of WO2, maar wel vaak grafstenen van soldaten die WO1 overleefd hebben.

Bij ons thuis liggen er in de buurt een paar hele grote begraafplaatsen (Tyne Cot, Lyssenthoek) maar deze is nog 100 keer zo groot. Je kan er zelfs met een auto doorrijden, zo uitgestrekt is ze. En naar aloude Amerikaanse gewoonte staan alle zerken lineair opgesteld. Hoe je ook kijkt, in welke richting ook, de zerken staan steeds op een rij.

Na een bezoek aan deze begraafplaats rijden we door naar het Presidiopark, aan de voet van de Golden Gate Bridge. We zijn een wegwijzertje naar een WO2-memorial en aangezien we toch al in de file staan voor de brug, besluiten we hier maar even te stoppen.

Zoals we reeds uit de verte zagen, zijn de wolken heer en meester over de Golden Gate brug, dus besluiten we om maar heel kort te stoppen en verder te rijden. Ook de brug hebben we tijdens onze vorige bezoeken aan de stad reeds uitgebreid op de foto gezet.

We reden reeds eerder over de brug, maar toen in een bus, en we hebben er ook reeds onder gepasseerd per boot, maar het heeft toch iets speciaals om er over te rijden.

We doen vandaag heel veel bruggen. Immense bruggen zoals de Golden Gate, grote bruggen over de baai (in twee verdiepkes), gewone bruggen over rivieren en kleine one-lane-bruggen.